Gått i taket- igen...

Torbjörn Tennsjö, professor i filosofi, får mig att gå i taket.

Anledning?

Jo, när han säger att föräldrarna till svårt sjuka/döende barn ska själva få ta beslutet om att avsluta livet på sitt barn. 

HJÄLP!!

Nu har jag inte träffat anhöriga till sjuka barn men ack så många till äldre, svårt sjuka människor och jag VET hur svårt det är för dem att ta ett sådant beslut. Därför ska det inte behöva det. Skulle du själv vilja säga att "Ja, jag vill att ni stänger av respiratorn som hjälper min mamma att andas!"?? Tror inte det va. Det är och ska även i fortsättningen vara ett medicinskt beslut som tas i samråd med anhöriga. Sen är det är av största vikt att de anhöriga förstår varför läkare tar det beslutet som de gör.

Min största skräck är att sjukhusen kommer fyllas till brädde men svårt sjuka, döende patienter som hålls vid liv med hjälp av läkemedel och apparater, där det inte finns något som helst hopp om tillfrisknande utan bara ett förlängt lidande. Orsaken? Att ingen kan/vill/vågar ta ett beslut i att låta personen få avsluta sitt liv med värdighet.


Nä, Torbjörn Tennsjö. Ditt förslag suger!!


Kommentarer
Postat av: Anonym

F och jag sitter och planerar för vår mysiga resa ihop till kärlekens land.

2009-03-14 @ 19:00:56
Postat av: Jag på Åsen

Underbart!! Får jag också följa med? ;-)

2009-03-20 @ 11:23:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0